dimarts, 28 de setembre del 2010

Els nous conillets d’índies de l’asfalt

Enmig de l’enrenou promogut per la vaga general del 29 de setembre, és a dir, avui el Congrés de Diputats ens ha volgut delectar amb una “proposta” per tal d’entretenir-nos una estona i desviar l’atenció de la vaga cap a una altra banda. El diari de la Catalunya central, la Regió 7, explica que “El Congrés dels Diputats ha aprovat per unanimitat una proposició no de llei del PSOE que insta el Govern a suprimir la limitació de velocitat màxima de circulació a 80 quilòmetres per hora per als conductors novells.” Segons la diputada socialista Meritxell Cabezón la limitació actual de 80km/h no té cap mena de justificació, ja que “va ser aprovada el 1974, època d'uns límits de velocitat màxima que obeïen a la necessitat de donar resposta a la situació imposada per la crisi del petroli, que imposava una reducció del consum ". I què té a veure la crisi amb els conductors novells? Suposo que en aquella època tothom anava a 80, no només els novells. A més a més, ara tampoc és que la situació del petroli sigui l’adequada per consumir a tort i a dret. També argumenten que abans només hi havia carreteres convencionals i que el trànsit i els vehicles eren molt diferents. Avui dia tampoc pots anar a més de 90km/h a les carreteres convencionals. Pel que fa al tipus de vehicles, ara són més potents (tenen més cavalls) i són més segurs. Tanmateix, és força contradictori. Els polítics s’obstinen que els límits de velocitat s’han de complir, però es continuen fabriquen cotxes els cavalls dels quals superen amb facilitat aquest límit. Més encara, per una banda, els “verds” demanen velocitats moderades o inferiors a 100km/h per reduir la contaminació de l’atmosfera. Per una altra, Hummer, Audi, BMW i companyia consumeixen, una altra vegada, a tort i a dret. Senyors i senyores, si tant els preocupa el medi ambient i la seguretat vial, comencem per la base de l’edifici: evitem la fabricació de “joguines” atractives pels malalts de la gasolina. Malauradament, així no es farà perquè pel mig hi ha els diners, la batuta del circ polític i econòmic. Per tant, quina és la solució? Col·locar radars. Una bona idea per recaptar els diners d’aquells ximples que cauen en la trampa. Els polítics són unes sangoneres, però és que els/les conductors/-ores hi cauen de quatre grapes. Com més corri la gent i més se salti els límits, més incentivat estarà el govern per fer l’agost per mitjà dels radars.

Tornant al tema del nou límit de velocitat per als novells, el tercer argument que ha donat el Congrés per recolzar la proposta és que el límit actual "incideix negativament en la fluïdesa del trànsit, dificulta la seva gestió i pot arribar a suposar en determinades circumstàncies un perill o risc per a qui la practica", segon informa el Regió 7. Primer de tot, si els conductors novells que circulen a 80km/h pel carril de la dreta (utopia), havent-hi dos més per avançar (el central i el de l’esquerra), com és que impossibiliten la fluïdesa del trànsit i, en canvi, els camions no? Més encara, si trobar-se de tant en tant un, dos o tres conductors novells per les autopistes o autovies, dificulta la correcta circulació dels vehicles, com és que a l’àrea metropolitana de Barcelona el límit de 80km/h és ideal per evitar accidents i contaminació? A l’àrea metropolitana tots els vehicles han de complir el límit, siguin novells, no novells, camioners, etc. En canvi, en una autovia/autopista només l’ha de complir el/la principiant. Per tant, no és més normal que els embussos es produeixin allà on tothom vagi a una velocitat determinada? En segon lloc, es diu que anar a 80km/h pot suposar, en determinades ocasions, un perill per al conductor o per a la conductora. Se suposa que s’està parlant d’una persona que no té experiència davant del volant, que no fa ni un any que ha obtingut el permís de conducció. De tot hi ha a la vinya del Senyor: hi ha novells i novelles més madurs/-es que d’altres; d’altres que han obtingut el carnet, però que encara no se senten segurs/-es per afrontar els reptes de la carretera sols/-es, sense l’ajuda del professor/-a i, malauradament, també hi ha aquells/-es que creuen que l’obtenció del carnet és l’últim pas, el que els qualifica com a “bons/-es” conductors/-es. Aquest tipus de principiant té la trista necessitat de demostrar que “tot ho controla”, sobretot li agrada exhibir-se davant dels amics o de les amigues perquè li riguin les gràcies, perquè el seu orgull d’ignorant es creixi amb els elogis. Jo he vist conductors novells fent eslàloms a l’autovia i a més de 100km/h. També n’he vist d’insegurs a l’hora de canviar de carril que, fins i tot, certa incerta va estar a punt de provocar dues col·lisions laterals, ja que el conductor novell, que circulava pel carril del centre i a més de 80km/h, es volia col·locar al carril d’esquerra (d’avançament) en el moment en què venia un altre cotxe. Si avui dia alguns principiants sobrepassen el límit de 80km/h, tot i tenir la pressió que els poden enxampar, quan la llei els permeti arribar a 120km/h, continuaran aplicant la regla de "sobrepassar-se 10km/h o més", és a dir, aniran a 130km/h o a 140km/h., com fan alguns i algunes no novells/-es. Per tant, l’autèntic risc, crec jo, és utilitzar els/les principiants com a conillets d’índies. A l’autoescola t’ensenyen la normativa i a saber a portar el cotxe, però el que no et poden donar no és perquè no vulguin, sinó perquè no es ven enlloc: l’experiència. La vida és l’única que cada dia te’n va donant una mica. A vegades, fins i tot, te’n dóna una dosi força gran perquè aprenguis de l’error. Davant d’un perill, una persona que no té experiència reaccionarà millor a 80km/h que no pas a 120km/h. Posem un exemple. Un novell pot ser un noi de 18 anys (o una noia), el qual té el carnet des de fa una setmana. Tenint en compte això, se’l deixarà anar a 120km/h? Si no ha circulat mai per l’autopista, com reaccionarà a 120 davant d’una imprudència aliena o pròpia? Primer ha de circular per carreteres comarcals, autopistes, autovies, conèixer el cotxe i el seu comportament damunt de l’asfalt. S’ha d’habituar a la conducció, ha de consolidar la seva actitud davant del volant; per tant, això requereix un temps. Si els de la DGT fan anuncis per evitar els excessos de velocitat i, consegüentment, la mortalitat en accidents de trànsit, per què es vol que ara els novells puguin arribar a 120km/h? Jo creia que més valia arribar tard que mai.

Hi ha conductors novells que són més prudents que d’altres que fa força temps que condueixen. Alguns principiants, pel fet de ser-ho, tenen els cinc sentits posats a la carretera. En canvi, els no novells confien massa en ells mateixos. Els novells pequen falta d’experiència, i els no novells per excés d’experiència (sobrevaloració de les seves capacitats; orgull). Per sort, no tothom és un novell insegur ni un no novell prepotent.

Aprofitant el rebombori d’aquesta notícia, a la versió digital de “La Vanguardia” un lector ha comentat que “ a quien no le guste la velocidad que no conduzca”. Noi, jo et contesto que a qui li agradi la velocitat, que se’n vagi al circuit de Montmeló. Que surt car llogar el circuit? És cert, però córrer a la carretera et pot sortir més car. La vida no té preu. Malalts de la gasolina i l’adrenalina, conduir no és sinònim de córrer. Conduir, segons el DIEC, és “fer anar un automòbil”. Per mitjà de l’automòbil transportem persones o coses. Dit en altres paraules, els cotxes són els carros del segle XXI; és un mitjà de transport. Malauradament, com que és un mitjà que el pot conduir tot tipus de persones, en moltes ocasions és conduït per imprudents que arrisquen la seva vida i la dels altres. Si es troben un vehicle que va a 80 o a 100 per l’autopista ja va lent, que pot provocar un accident. No, maco/-a; no t’equivoquis. Ets tu qui corre massa i, com a conseqüència, et pots “menjar” els cotxes del davant. Ja tenia raó el meu professor “presumeixen de saber córrer, però no de saber frenar”.

Quan entrarà al cap d’aquesta gent tan tossuda i cega que un cotxe no és un joguina, sinó una màquina amb la qual es pot fer molt de mal si se’n fa un mal ús? Per què córrer? Si es té pressa, se surt abans de casa. Si dones consells per a la seguretat vial ets una iaia o una hippie. Si estàs a favor de la velocitat i de canviar els límits, et modern/-a. Doncs jo, sincerament, prefereixo ser una iaia per dues raons: perquè m’estimo i perquè fins al moment present, les lleis que cadascú s’ha agafat per la seva banda no han reduït la mortalitat, sinó que l’han augmentada. Som humans, estem destruint la nostra llar, el planeta; originem conflictes innecessaris que acaben desenvolupant guerres frívoles, etc. Tenint en compte aquest historial, no és estrany que també llancem la vida a la carretera. Ja tenen raó els que diuen que “alguns que van anar a parar al cementiri és perquè tenien pressa”. La ciència ja pot presumir que som l’únic ésser viu racional, però aquesta “racionalitat”, a vegades, ens converteix en més salvatges que els animals.

Com a conclusió, aquesta proposta és arriscada i contradictòria: als novells se’ls demana que accelerin i als qui fa uns quants anys que condueixen se’ls demana que redueixin la velocitat. L’experiència no era un grau? Si 80km/h és realment una velocitat "perillosa" i 120km/h una velocitat excesiva per una persona sense experiència, aquests polítics no coneixen l'existència de velocitats intermèdies, és a dir, 90km/h o 100km/h?

Si cliqueu damunt d'aquest enunciat (que és un enllaç), podreu veure un vídeo relacionat amb la notícia. Aquí entrevisten alumnes, professors d'autoescola i d'altres ciutadans perquè donin la seva opinió respecte al tema.



Salut i seny davant del volant! ;-)


Una conductora novella dixit.


3 comentaris:

  1. Encara hauré d'anar amb més cura al pujar-me a un cotxe d'un novell! XD

    Sort que tu, Laia, ets una conductora amb consciència!!!! ;) Ja saps! Si m'adormo és perquè vaig tranquil·líssima!




    Judit

    ResponElimina
  2. Jo és que encara dubto de la necessitat d'haver d'anar a 120Km/h Laia. Si volen que els conductors novells puguin anar més ràpid no els pujaria el límit més que a 90Km/h, com a mooooolt!

    A més a més,

    Millors vehicles i carreteres = anar més confiat.

    Anar més confiat = prestar menys atenció.

    L'atenció que es presta a l'hora de conduir és inversament proporcional a les probabilitats de tenir un accident.

    Menys atenció = Major risc d'accident = més morts.

    Solució?

    En un país sense seny com el nostre, no hi ha solució.

    ResponElimina
  3. Jordi, després de llegir el teu comentari no tinc res més a afegir. En poques paraules ho has dit tot i clar.

    ResponElimina